Traktoreiden kehitys ja valmistus Suomessa

Suomessa traktorista käytettiin aluksi nimitystä höyryauralaitos ja moottorivetäjä, tosin suomenruotsalaisilla alueella siitä on käytetty alun perinkin nimitystä ”en traktor”. Ensimmäinen traktori Suomessa oli vuonna 1901 Ruotsista tuotu Avance. Myös ensimmäinen polttomoottorilla varustettu traktori oli vuonna 1908 Suomeen tuotu ruotsalainen Saunderson A. Yleensä käytössä olleet ensimmäiset traktorit olivat kuitenkin keskusosuusliike Hankkijan maahantuomia yhdysvaltalaisia Allwork-moottorivetäjiä.

Ensimmäiset suomalaiset traktorit

Vuonna 1919 Suomessa alettiin valmistaa kotimaista Kullervo-traktoria. A. B. Turun rautateollisuus- ja vaunutehdas Oy valmisti traktoria vuosien 1919–1924 aikana noin 500 kappaletta. Traktoria valmistettiin kahta mallia, jotka olivat Kullervo 1 ja Kullervo 2. Traktorin suunnitteli yrityksen teknisenä johtajana työskennellyt Gustaf Woldemar Wreden. Valmistus lopetettiin muun muassa valmistuskustannusten ja käytettävän venemoottorin heikon jäähdytystehon vuoksi.

Suomessa rakennettiin seuraavien vuosikymmenien aikana joitain kymmeniä niin sanottuja autotraktoreita. Sotien jälkeiseen traktoripulaan pyrittiin vastaamaan valmistamalla Vaasa-traktoreita Vaasassa sekä Takra-traktoreita Tampereella. Vaasa-traktoreita valmistettiin vain 12 kappaletta, koska niiden tekniikkaa pidettiin vanhentuneena. Trakra-traktoreiden valmistus jäi 880 kappaleeseen, koska valmistusta pidettiin liian kalliina.

Valmet

Toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1946 perustetun valtiojohtoisen metalliyrityksen Valtion Metallitehtaiden tehtävä oli alun perin tuottaa eri tuotteita sotakorvauksien maksamiseksi. Kun Suomi oli selvittänyt sotakorvauksien hoitamisen, Valmet ryhtyi suunnittelemaan ja rakentamaan kotimaista traktoria Jyväskylän Rautpohjassa sijainneessa entisessä tykkitehtaassa. Petrolikäyttöisiä Valmeteja oli tarkoitus valmistaa valmistuksensa lopettaneen Takran ja tuontitraktoreiden korvaamiseksi.

Traktorin prototyyppi ei toiminut odotetulla tavalla siihen valitun 12-hevosvoimaisen yksisylinterisen moottorin vuoksi. Valmet sai ensimmäisen mallinsa Valmet 15:n markkinoille vuonna 1952. Siinä oli nelisylinterinen 15 hevosvoiman moottori. Myöhemmissä malleissa moottorin iskutilavuus ja teho kasvoivat tasaisesti. Valmet valmisti traktoreita kaikkiaan vuodesta 1952 vuoteen 1995 saakka.

Valmet osti vuonna 1979 ruotsalaisen Volvo BM:n traktoritoiminnot ja alkoi valmistaa vuodesta 1982 alkaen yhteistyössä ruotsalaisen Volvo BM:n kanssa suunniteltua traktorimallistoa nimellä Volvo BM Valmet, joka vakiintui viiden vuoden kuluttua lyhentyneeseen muotoon Valmet. Vuonna 1983 keskusosuusliike Hankija otti traktorin edustuksen itselleen, ja mallistosta tuli pohjoismaiden markkinajohtaja.

Valtra Oy Ab

Valmet toimi perustamisestaan vuonna 1945 alkaen sataprosenttisesti valtionyhtiönä, mutta vuonna 1994 valtion yhtiöjärjestelyiden myötä Valmetin traktorituotanto siirrettiin Sisu-kuorma-autojen kanssa samaan yhtiöön, jolloin myös traktoreiden logoksi muutettiin Sisu-Valmet. Monialayhtiö Partek osti Sisun ja Valmetin traktorit vuonna 1997. Valtion omistusosuus Partekista oli vuonna 1999 kolmekymmentä prosenttia.

Valmetin siirtymävaiheen tuotenimeksi vaihdettiin vuoden 1998 alussa ValtraValmet, joka lyhennettiin vuonna 2001 Valtraksi. Kun Kone Oyj osti Partekin osakkeet vuonna 2002, se pilkkoi Partekin, jonka jälkeen Valtran traktoritoiminnat ja SisuDiesel-moottoritoiminnot myytiin 600 miljoonalla eurolla yhdysvaltalaiselle AGCO-yhtymälle vuonna 2004. AGCO on maailman kolmanneksi suurin maatalouskoneiden valmistaja, jonka muita merkkejä Valtran lisäksi ovat Massey Ferguson, Fendt, Challenger ja GSI.

Valtra on traktorialan markkinajohtaja Suomessa ja Pohjoismaissa. Valtran traktoreita valmistetaan Äänekoskella Keski-Suomessa sekä Brasilian Mogi das Cruzesissa. Valtra valmistaa myös leikkuupuimureita, sokeriruokopuimureita, ajoruiskuja ja kylvökoneita.

Innovaatiot

Valmetin traktoreissa on esitelty sen historian aikana useita uusia ominaisuuksia, joista on myöhemmin muodostunut standardeja alalle. Tyypillistä Valmetin traktoreille on ollut niiden soveltuvuus metsäkäyttöön. Toisin kuin muualla, Suomessa traktoreita on perinteisesti käytetty kesäisin pellolla ja talvisin metsätöiden apuna. Tämän käyttötarkoituksen vuoksi traktoreiden polttoainetankit rakennettiin aluksi suojaan välirungon sisään, niiden maavaraa nostettiin, ohjaamosta tehtiin metsään soveltuva ja niin edelleen.

Valmet esitteli vuonna 1967 ensimmäisen tehdasasenteisella ohjaamolla varustetun Valmet 900:n. Valtra on ollut myös aina turboahtamisen edelläkävijä, maailman ensimmäinen nelisylinterinen turbolla varustettu Valmet 1100 esiteltiin vuonna 1969. Uusimmat Valtran mallit ovat voittaneet useita palkintoja traktori- ja muotoilualalla.