Kotimaisen Ruuan Ostaminen On Ekoteko osa 1

Joka puolelta näkyy ja kuuluu se, että kuluttajan pitäisi olla valveutunut kaikesta ostoksestaan ja varsinkin siitä, mitä ottaa mukaansa ruokakaupasta.

Kotimaisen Ruuan Ostaminen On Ekoteko osa 1.

Se on meidän tehtävämme olla ekologisia, kun maapallo huutaa hoosiannaan sen ylikansoitetulla pinnallansa. Kuluttajalle lankeaa kova paine tästä, sillä tietoa on nykypäivänä niin helppo saada ja sitä on helppo jakaa. Väärää ja merkityksetöntä tietoakin jaetaan jatkuvasti ja on vaikea pysyä perässä siitä, mikä on median ja mainonnan antamaa tietoa ja mikä todellista ja ei ohjaavaa tietoa. Valveutuneisuutta tarvitaan, mutta se ei saa langeta vain tavallisen kuluttajan niskaan. Mitä tässä sitten pitäisi kuluttajan tehdä ja toimia?

Isoin rooli tulisi olla tukkukauppiailla

Se mitä jättimäisiin tukkuihin ostetaan, sitä päätyy kauppojen hyllyyn. Tukku päättää täysin suoraan tuotteen hinnoittelun ja kauppiaalle ei tähän hintaan jää mitenkään hirveästi pelivaraa. Tukussa olevat tarjoukset hyödynnetään. Ne määräväät mitä me syömme. Tukkurin liikkeet ja tekemiset ovat siis suoranaisestikin tekemisissä todella monen asian kanssa, jopa kansanterveyden. Jos tukkuri pitää terveellisten ekotuotteiden ja muiden terveellisimpien tuotteiden hinnat korkealla, ne päätyvät kauppoihinkin korkeiden hintojen kera. Jos tarjoukset koskevat vain epäterveellisiä tuotteita ja hinnat pidetään alhaisena niissä, tulee kuluttaja ostamaan helpommin sellaista tuotetta. Jos kuitenkin tukkureille asetetaan myös painetta kuluttajilta, on heidänkin pakko muuttaa toimintatapaansa hieman ja tuoda kauppojen hyllylle enemmän ekologisia ja parempia vaihtoehtoja. Tämä paine pitää tulla tukuille niiden asiakkailta, muuten mikään ei muutu. Ja tukkujen asiakkaat ovat ravintolat sekä ruoka kauppiaat. Kauppiaiden on alettava itsenäisesti ajamaan ekolokisempia tuotteita kauppojensa hyllyille. Se ei ole vain kuluttajista kiinni vaan kauppiaiden toiminnasta myöskin. Kyllä kuluttaja ostaa sitä, mitä sattuu kaupasta löytämään. Harva osaa pyytää ja infota sitä kauppiaalle, että haluaisi ostaa ekologisemmin ja terveellisemmin ruoka ostoksensa, he vain siirtyvät käyttämään luomukauppoja ja muita erikoistuneita kauppayhtymiä. Jos normaali ruokakauppiaat ei lähde tähän taistoon mukaan ja vaadi tukkureilta muutoksia tuote valikoimaan ja hinnoittelu periaatteisiin sekä tarjouksien kohteisiin, ei tarvittavaa muutosta tapahdu.

Kuluttajan varmat valinnat

Kotimaiset tuotteet ovat ekologiselta puoleltaan lähes varma valinta, sillä suurin osa isoimmista ruokaan liittyvistä ekologisista pulmista on se, että tuotteet tuodaan kauppaan pitkältä, mahdollisesti toiselta puolelta maailmaa lentäen ja laivaliikenteen kautta, sen jälkeen varsinkin tuotteet kuten liha, joka täytyy säilyttää kylmäketju jatkuvasti koko kuljetuksen ajan, on sellainen, joka tuhlaa mielettömät määrät luonnonvaroja pelkästään matkustaessaan tänne. Jos samaa maukasta naudan lihaa on saatavilla lähikunnasta satoja kertaa vähemmän kuormittavasti kuin argentiinalaisen lehmän lihaa, miksi ihmeessä haluaisimme kauemmin varastoitua lihaa tuoreen ja kotimaisen ollessa saatavilla? Kotimaisuus on siis ekoteko ja lähituotettu on aina paras vaihtoehto. Hedelmissä ja vihanneksissa toimii sama kaava. Mitä kauempaa hedelmä tai vihannes täytyy kuljettaa, sitä enemmän se menettää vitamiinitasojansa kulkiessaan puoli kypsänä poissa auringosta ja se pumpataan ja suihkutetaan usein täyteen torjunta-aineita, jotta tuholaiset eivät sitä matkalla syö. Sitten kun se vihdoinkin saavuttaa kauppojemme hyllyn, sen maku ja ravintoaine määrä on laskenut kauaksi siitä, mitä se on alun perin ollut. Jos olet koskaan maistanut banaania tuoreeltaan puusta tai syönyt trooppisia hedelmiä siellä missä ne kasvavat, huomaat varmasti eron ja sen jälkeen nuo kaukaa tuodut eksoottiset hedelmät eivät maistu enää miltään Suomessa ostettuina.

Kuluttajan varmat valinnat